E-bike met achterwiel motor

De achterwielmotor bij een elektrische fiets.

Bij een elektrische fiets met achterwielmotor zit de motor in het achterwiel. Doordat de motor op deze plek is gevestigd, geeft deze fiets de meest natuurlijke rijbeleving. Dit komt omdat de ‘normale’ fiets ook wordt aangedreven door het achterwiel. Nadelen van een achterwielmotor zijn dat al het gewicht, op de achterkant van de fiets zijn gevestigd en dat het niet mogelijk is om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te hebben. Op deze pagina vind je alles over de achterwielmotor op een elektrische fiets.


 

Voordelen 

Het grootste voordeel van een achterwielmotor is dat je meer het gevoel hebt van een zetje in de rug. Dit is het tegenovergestelde van een elektrische fiets met voorwielmotor, waar je juist het gevoel krijgt dat je vooruit wordt getrokken.

Naast dat een achterwielmotor een prettige fietsbeleving geeft, stuurt een e-bike met dit systeem ook strakker, is het gewicht van de fiets vaak lager en heb je meer versnellingsopties waardoor je met name in heuvelachtig terrein beter af bent.  

Nadelen

De achterwielmotor heeft één belangrijke beperking,  je kunt geen combinatie van dichte kettingkast met naafversnelling gebruiken. De keuze valt dus automatisch op de derailleur. Op zich is hier niets mis mee, echter dit open systeem vergt meer onderhoud. Ook het verwijderen van het achterwiel bij het wisselen van band is geen klusje om zelf te doen. Na de bandenwissel moet de ondersteuning met een computerprogramma  opnieuw worden afgesteld.

Daarnaast is de e-bike aan de achterzijde ook zwaarder en kun je de fiets lastiger verplaatsen. Bij een middenmotor is het gewicht beter verdeeld en ligt het zwaartepunt ook lager.

Terug naar --->>> Tips Elektrische Fiets algemeen