Wie zijn wij


De tijd is voorbij gevlogen
 
Twintig jaar vakmanschap, service en gastvrijheid: Profile Bito Bladel
 
Twintig jaar geleden nam Bas Klessens de fietsenwinkel van Toon Lewiszong over. Bas begon destijds bij Toon als fietsenpoetser en studeerde ondertussen elektrotechniek aan de MTS, een opleiding  die  nu  goed  van  pas  komt met de opkomst van de elektrische fietsen. Twintig jaar, een verhuizing en een aantal verbouwingen later is er nog steeds maar één adres voor fietsplezier: Profile Bito aan de Sniederslaan in Bladel
 
Tijd vliegt voorbij
“Het lijkt wel gisteren, dat ik de zaak van Toon overnam”, peinst Bas. “De tijd is omgevlogen maar dat zal iedereen die veel uren maakt wel kennen. Werkweken van meer dan honderd uur waren mij in de beginjaren  niet  vreemd. De zaak stond toen nog aan het Nassauplein en de werk- plaats werd dikwijls gebruikt als sociale ontmoetingsplek. Mensen kwamen gewoon even binnen voor  een praatje en een bakske koffie. Heel gezellig natuurlijk maar het werken moest dan als de winkel dicht  was.”En voordat die winkel dicht kon, was Bas dagelijks een uur verder. “Alle fietsen die voor de winkel en achter de werkplaats stonden, moesten naar binnen. En ’s morgens weer naar buiten. Daar was ik per keer een uur mee kwijt.” Het duurde dan ook niet heel lang voordat Bas op zoek ging naar een groter pand. In
2001 werd de Sniederslaan 63 het vaste adres; er kwam een grotere winkel en dito werkplaats, die in 2010 voor de laatste keer grondig verbouwd werd en waaraan een uitgebreid servicecentrum voor de elektrische fiets werd toegevoegd.

Toon Lewiszong werkt nog steeds bij Bas; hij is voornamelijk gespecialiseerd in spaken en versnellingsnaven. Bas: “Eigenlijk heeft iedereen van de  acht  medewerkers  een eigen taak en zijn ze tegelijkertijd allemaal all-round. Ons pa en ma die me vooral in de beginjaren heel veel meegeholpen hebben, lopen nog steeds heel regelmatig binnen en helpen waar ze kunnen. We zijn trots op ons bedrijf en heel blij met onze klanten. Voor hen zorgen wij dat de service optimaal is en dat we alleen kwaliteitsproducten verkopen.” Voor raad en daad op fietsgebied kunt u altijd terecht bij Profile Bito.
 
Gelijk gekregen
De  ontwikkelingen op fietsgebied zijn bijna niet bij te houden. “Het gaat hard”, vindt Bas. “Twintig jaar geleden bestonden er nog geen elektrische fietsen; je had fietsen met en zonder versnellingen en dat was het wel zo’n beetje.”  Bas herinnert zich de  opkomst  van de  mountainbike. “Zoals de jeugd nu bijna allemaal op een omafiets rijdt, zo reden ze in de jaren negentig allemaal op een mountainbike. Die werd toen vooral gebruikt als stadsfiets, niet zozeer als sportfiets. We hadden het er maar druk mee om er bagagedragers op te monteren.” Er komt een anekdote in Bas op, als hij over mountainbikes praat: “In 2001 kwam Gary Fisher – dé ontwikkelaar van de mountainbike – met het idee om 29 inch banden op die fietsen te maken. Ik was heel enthousiast over dat idee maar werd compleet uitgelachen. ‘Je zet toch geen tractorbanden  op  een sport- fiets’, kreeg ik te horen. En nu, vijftien jaar later zijn er geen nieuwe mountainbikes meer te koop met kleinere banden dan 29 inch. Vind ik toch leuk dat ik gelijk heb ge- kregen. Ze kunnen beter gewoon meteen naar mij luisteren”, grinnikt Bas.

E-bikes
Elektrische fietsen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. “We zien inmiddels de tendens dat niet alleen oudere mensen e-bikes kopen”, aldus Bas. “De doelgroep wordt steeds jonger en waarom niet? Het is toch geweldig als je erop uit kunt en lekker kunt genieten van de omgeving of met de fiets naar het werk kunt, zonder met je tong op je schoenen aan te komen? E-bikes zijn niet goedkoop en daarom nemen we de tijd voor onze klanten om ze goed te oriënteren voordat ze een fiets aanschaffen. We hebben proefmodellen in huis die de mensen een week mee mogen nemen. Alleen zó kun je een weloverwogen keuze maken. Oriënteren op internet kan natuurlijk ook maar een fiets moet je ‘passen’, zeg ik altijd.”
 
Vakman
Over internet is Bas heel duidelijk. “Ik heb in de loop der jaren heel vaak ‘eventjes’ een lampje vervangen, ‘eventjes’ een versnelling bijgesteld, ‘eventjes’ een remkabeltje vervangen of ‘eventjes’ een ketting gespannen zodat mensen weer vrolijk verder konden fietsen. Maar nog nooit heb ik door middel van een e-mail een fiets kunnen repareren. Bedenk dat voordat je op internet een fiets koopt, service zit name- lijk niet bij de prijs inbegrepen en als je die achteraf moet kopen bij de vakman, ben je uiteindelijk veel duurder uit. Mijn motto is: Koop bij de man die het ook repareren kan! Begrijp me goed, ik heb geen hekel aan internet en heb juist een eigen webwinkel gelanceerd. Maar alleen voor onderdelen en accessoires; ik kan namelijk geen elfhonderd verschillende tassen of helmen in mijn winkel kwijt. Maar een fiets koop je, in mijn beleving, niet voordat je ‘m gevoeld en uitgeprobeerd hebt.”
 
Gastvrij
Klanten voelen zich welkom en Bas doet er alles aan om zijn klanten van alle gemakken te voorzien. “Ik ben de enige winkel in Bladel die een klantentoilet heeft. Dat klinkt heel simpel maar ga eens in een willekeurige winkel vragen of je even naar het toilet mag. Dat kan nergens. Ik ga er vanuit dat het kopen van een fiets niet met vijf minuten gepiept is. Als de klant dan toevallig naar de wc moet en dat niet bij ons kan, gaat ie weg en is het maar afwachten of hij terugkomt.”  De tekst op de koffieautomaat spreekt overigens ook voor zich ‘Gratis koffie voor aardige mensen’.
De automaat is doorgaans snel leeg… Voor een bakske koffie lopen mensen nog steeds even binnen, zo blijkt.
 



 
www.bito.nl